Nordamerika 2009

Den 9:e bär det iväg…

Thursday, March 19th, 2009
Den 9 april bär det iväg mot New York, stannar där i sex nätter med några av mina barndomsvänner innan jag fortsätter till San Fransisco för att besöka min reskamrat Carolina som jag reste med i Nepal och Indien i drygt en vecka. Ska även försöka hinna med ett stopp i San Diego för att besöka min vän Martin som pluggar där. Flyger därefter till Montreal för att besöka mitt ex och goda vän Geneviève i en vecka innan flyget åter går hem till Sverige.

New York, here I come!

Wednesday, April 8th, 2009
MirrorEfter att jag tagit mig ner till malmö för att övernatta där ett par nätter blev det en natt i köpenhamn. Ett gäng öl slank såklart ner dessa dagar då jag träffade och fick sova över hos ett par vänner. Klockan var sex på torsdagsmorgonen, jag stängde av alarmet för att tvätta av mig, efter tio minuter var jag redo med ryggsäcken på ryggen. Jag tackade för mig och gick mot busshållplatsen där jag snabbt fann en buss till kastrup.

Väl framme checkade jag in ryggsäcken, men det skulle visa sig vara mer speciellt än vanligt då jag fick gå åt sidan, svara på exakt vad mitt syfte var med resan, vilka adresser jag skulle till osv. Blev självklart även utfrågad om vad jag gjort i mellanöstern och hur länge jag befunnit mig där. Efter att de flesta som hade stått bakom mig i kön hade checkat in så blev jag äntligen godkänd och gick mot säkerhetskontrollerna som gick smidigt. Snart satt jag på flyget mot new york.

Horror Flygresan gick bra, jag satt bredvid ett trevligt par som jag diskuterade resor med. Väl framme kom jag förbi alla säkerhetskontroller smidigt vilket var förvånande i och med vissa visum jag har i passet. Väl inne i USA tog jag mig in till Manhattan för att sedan ta mig till hostlet för att invänta resten av gänget.

New York!

Monday, April 13th, 2009
Advertising Efter att ha sovit ut första natten tog vi några rejäla kliv ut i New York. Dagen som kom handlade om att känna av centrala manhattan, men kom inte så många kvarter på grund av butiker som alla vill in i. När vi alla kände oss mätta på shopping tog vi oss tillbaka till hostlet, dock så smet vi in i en butik och köpte med oss whisky, barcardi samt öl för kvällen. Ölen och all annan dricka rann snabbt ner i våra torra strupar och vi njöt av de heliga dryckerna. Efter ett tag tog vi oss neråt stan för att leta efter en pub, det visade sig dock vara svårare än vad vi trott.

ONLY BUS Dagarna försvann i ett rasande tempo med regn, mycket promenerande och pubrundor förståss. Museum blev det sämre med då köerna var milslånga i regnet kändes det som, butikerna var i tusentals medan pubarna var ett ställe att avnjuta en kall öl. Vi var uppe i Empire Stats Building, gick över Brooklyn bridge samt körde ett rejält rus på baren Coyote Ugly. Blev även en del promenerande i det “farliga” harlem dag som nattetid. Det hela slutade med en halvkass biofilm innan San Francisco var nästa mål på resan.

San Francisco!

Thursday, April 16th, 2009
Efter en sex timmar lång flygresa så landade jag i San Francisco. Flygturen flöt på utan några större äventyr, dock blev jag väldigt förvånad över de extremt stora väskorna folk skulle släpa ombord som handbagage. Blev snabbt fullt i bagagefacken över säterna och folk stimmade runt för att finna mer plats. Jag hämtade ut min rygga för att sedan ta tåget in mot stan, hoppade av på gatan där Carolina bodde för att promenera de sista blocken bort. Väl framme mötte Carolinas lägenhetspolare upp mig och jag tog mig en dusch samt en powernap innan Jefe och jag tog en bira innan Carolina kom hem. Väl när Carolina kommit hem åt vi middag för att dricka en bira på grannpuben.

Dagen därpå mötte jag upp Carolina på hennes jobb för att sedan bli upphämtade av en kille som skulle med och forsränna, vi körde i ett par timmar innan vi väl var framme. Vädret var soligt och varmt i en bil med sondeig AC, så det var skönt att kliva ut. Vi mötte nu upp de resterande sex personerna för att sedan äta middag och festa på det vid en härlig eld. Morgonen efter var vi alla lite sletna medans vi åt frukost, men vi kämpade vidare och fick en varsin våtdräkt osv för att hoppa in i en minibuss till starten av forsränningen. På vägen plockades ett till gäng upp som skulle paddla i en tredje båt. Efter en kortare genomgång av säkerhet osv satt vi i flotten och gungade iväg genom det 14-gradiga vattnet.

Vi paddlade i ca en timme innan det var stopp för lunch, under den tiden hade vi hunnit med ett flertal forsar, skvätt vatten på varandra samt att jag hade hoppat i av fri vilja. Vi åt en stadig god lunch för att sedan göra en kortare vandring till ett vattenfall där jag badade lite i det kalla vattnet. Efter detta fortsatte äventyren på flotten fors efter fors för att till slut välta en flotte vilket vi andra tyckte var roligt. Vi kom till slut fram till en bro där stoppet var, vi tog oss sen tillbaka till campen för att byta till torra kläder och festa på, äta middag och spela fyllespel tills klockan blev runt ett och alla gått och lagt sig. Morgonen efter värkte kroppen och det kändes som om man gick på halvfart. Vi packade bilarna och så adjö till varandra för att sedan åka hemåt. Väl tillbaka i San Francisco blev det dusch vilande samt en promenad till en park där vi slappare innan vi gick hemåt för att laga middag och se på en film.

Dagen därpå var det strålande sol och jag bestämde mig för att gå till en av de högre punkterna i staden för att avnjuta utsikten, promenaden gick uppför och nedför ett flertal gånger innan jag svettig kom fram till den sista branten där jag halvt fick klättra uppför, väl uppe efter någon timmes vandring i den stekheta solen var jag väl uppe och firade det med ljummet vatten som var härligt i min dåvarande torra strupe. Fotade en del innan jag började ta mig nedför, dock nu på en väg som ringlade sig nedför höjden. Gick runt i olika områden i några timmar tills jag kände tröttheten komma och satte mig i en park och läste lite. Tog mig sedan hem för att vila min ömma röda hud ‘ajaj’. Blev några bira när Carolina och hennes lägenhetskamrat kom hem. Efter det en film innan vi somnade in.

Ännu en natt försvann och nu var mitt mål Golden Gate Bridge, tog tre olika bussar och ca 90 minuter att komma fram till bron. Väl där promenerade jag runt och fotade en del för att sedan påbörja promenaden mot centrum. Såg även Alcatraz när jag gick. Promenaden skulle visa sig vara lång och backig denna dag med samt att solen visade sig öppet som dagen därpå vilket innebar ännu mer stekning av min ömma hud. Kom till slut till censtrum där jag promenerade runt, såg på de välkända spårvagnarna och lite annat i stan innan jag tog mig tillbaka trött. En härlig kall dusch blev det när jag väl var tillbaka. På kvällen såg vi film igen och snackade massa innan natten smög på oss. Sista heldagen spenderade jag i området Haight Ashbury som är känt för sina hippies samt i Golden Gate Park. Blev en mycket intressant dag att promenera runt, sitta ner och se hur dessa hippies lever. Kvällen kom och det blev ett par öl hemma och slapp framför en film innan vi sömnen tog över. Nu var det dags för sista etappen, Montreal, Kanada.

Montreal!

Thursday, April 30th, 2009
Nu hade jag startat resan mot Montreal och jag skulle snart vara där trodde jag, men icke! Blev kvar på San Franciscos flygplats ett bra tag. Det hela började med att de fyllde planet tills det var ett tiotal personer kvar varav jag var den ena tills de stoppade oss och vi snällt fick sätta oss ned och vänta. Efter en stund stängdes dörren till gaten och personalen förrsvann iväg. Efter ytterligare en stund kom kaptenen ut för att försvinna en stund. Vi fick reda på att de var tvungna att byta ut ett fönster vilket skulle ta någon timma. Passagerarna som gått ombord började nu lämna planet och många började trampa runt nervöst. Gick efter en stund och frågade om hur det skulle bli med mitt anslutningsflyg och svaret jag fick då var att det inte gick alls, men att de kunde boka om mig till air canada klockan 20.00 vilket var tidigast möjliga flight jag kunde få. Inte mycket att diskutera så log och tackade för hjälpen och fick 20$US till mat under dagen. Sysselsatte mig med med sagan om ringen, musik och spel på ipoden samt läste en bok.

Väl på flygplanet gick det snabbt till Vancouver där jag fick vänta en någon timme innan jag hoppade på nästa flyg mot Montreal och mitt slutmål detta resdygn. Fick en ypperlig plats på planet och kunde sträcka ut benen rakt ut utan att nudda sätet framför, att jag njöt!

Under veckan som gått har det blivit ett par pubbesök, promenader i olika delar av Montreal samt att jag testat på olika goda maträtter som är väldigt speciella för området. Sista kvällen ska spenderas på en konsert med bandet The Sounds innan det är dags att åka till flyget imorgon.